روستای گرماب
روستای گرماب

روستای گرماب

چشمه های آب گرم قابلیتی برای اشتغال زایی اهالی گرماب


روستای گرماب در 55 کیلومتری شرق قاین قرار دارد. برای رفتن به این روستا از مسیر جاده قاین به خواف و از مجاورت روستای مهدی آباد باید گذشت.

این روستا 270 خانوار جمعیت دارد که بعد از زلزله سال 58 به کلی تخریب اما با تلاش مسئولان و با همکاری خیران مجددا بازسازی شد.

گرماب از توابع بخش مرکزی قاین است که از شمال به روستای مهدی آباد، از جنوب به روستای گرد تیغ، از شرق به تیگاب و از غرب به روستای گلو سرچشمه متصل است.

اهالی روستا مردمانی صبور، مقاوم و مهمان نواز و همه از عشایر هستند.

یکی از اهالی این روستا گفت: شغل اصلی اهالی گرماب دامداری و در مرحله دوم کشاورزی است و از محصولات اصلی روستا می توان به کشک، روغن حیوانی، پشم، کرک، زیره سیاه، خربزه، زرشک، گندم، زعفران اشاره کرد.

وی با بیان این که گرماب دارای چشمه های آب معدنی گرم شامل کرق، بیدک، دی گونی و سرمستی است، اظهار داشت: این روستا دارای قنات جاری نیست و آب کشاورزی آن از چشمه های آب معدنی گرم تامین می شود.

وی افزود: زنان عشایری روستا دوش به دوش مردان به کار دامپروری مشغول هستند و علاوه بر کارهای روزمره به تولید صنایع دستی همچون قالی، قالیچه، پشتی، گلیم، جانماز و تابلو فرش اشتغال دارند و سالیانه بخش اعظمی از صنایع دستی شهرستان را تولید می کنند.

وی گفت: عشایر این منطقه در بهار و پاییز برای تعلیف دام های خود به ییلاق و قشلاق می پردازند.

سابقه روستا

رئیس شورای اسلامی گرماب گفت: این روستا بیش از یک هزار و 700 سال سابقه دارد و یکی از دلایل قدمت آن وجود دبیرستان بسیار قدیمی در حاشیه روستاست.

«عباس پور نادی» افزود: نام قدیم این روستا محمدحسین خان بود که به دلیل وجود 4 چشمه آب گرم به گرماب تغییر نام یافت.

وی ادامه داد: گرماب بر اثر زلزله های دلخراش گذشته به کلی نابود و چندین مرتبه بازسازی شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: مردم روستا با وجود بهره مندی از آب گرم و با گذشت 32 سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی تاکنون از آب آشامیدنی سالم بی بهره بوده اند و آب شرب انسان و دام آن ها از طریق یکی از چشمه های آب سرد روستا به وسیله یک شیر برداشت تامین می شود که روزانه اهالی برای برداشت آب و استحمام و شستن ظروف و لباس باید از این شیر آب استفاده کنند و بیشتر اوقات در آنجا بین اهالی درگیری رخ می دهد.

وی گفت: فاضلاب این شیر برداشت نیز در داخل استخری قدیمی و متروکه جمع می شود که وضع بسیار زشت و ناهنجاری به چهره روستا بخشیده است.

آغاز آب رسانی به گرماب از بخش زیرکوه

رئیس شورای اسلامی گرماب افزود: با پی گیری های انجام شده و موافقت مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی یک ماه پیش موضوع آب رسانی روستا از طریق بخش مرزی زیرکوه آغاز شد.

وی اظهار امیدواری کرد: تا با توجه به مشکلات موجود و وضعیت بحرانی روستا، مسئولان امر برای اجرای سریع این پروژه مهم و سرنوشت ساز که به علت بی آبی بهداشت آن ها نیز به مخاطره افتاده است اقدامات لازم را انجام دهند.

استحمام اهالی در چشمه آب گرم

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی گرماب هم مشکل اصلی مردم این منطقه را بی آبی و کمبود شدید آب عنوان کرد و گفت: روستا به دلیل نبود آب لوله کشی، فاقد حمام بهداشتی است و اهالی برای استحمام و شست و شو به خارج از روستا و به چشمه آب گرم مراجعه می کنند.

«وفایی» افزود: چشمه آب گرم نیز با خودیاری مردم و کمک دهیاری سرپوشیده شده است و صبح ها خواهران و بعدازظهرها برادران از آن استفاده می کنند.

وی ادامه داد: چشمه آب گرم به دلیل این که حدود یک کیلومتر از روستا فاصله دارد فاقد روشنایی و برق است و این امر مشکلاتی را برای اهالی به دنبال داشته است.

به عقیده وی این چشمه هیچ فرقی با آب گرم فردوس ندارد و چنانچه مسئولان امر تسهیلات و اعتباراتی به شورای اسلامی و یا چند تن از جوانان روستا اختصاص دهند تا نسبت به بازسازی و بهسازی بهداشتی آن اقدام کنند به طور قطع به دلیل خواص بسیار بالای آب این چشمه ها در امر اشتغال زایی و جذب گردشگر نقش ارزنده ای خواهد داشت.

تبعات خشکسالی

دیگر عضو شورای اسلامی هم موضوع خشکسالی و تبعات ناشی از آن را از عمده مشکلات روستای عشایری گرماب عنوان کرد و گفت: به دلیل خشکسالی های متوالی و فقر مراتع برای تعلیف دام خود با مشکل مواجه هستیم.

«محمد بهاری» از مسئولان جهاد کشاورزی خواست که مجوز حفر چاه کشاورزی در دشت مهدی آباد و یا گرماب را برای جلوگیری از مهاجرت جوانان و اشتغال آنان صادر کنند.

وی خواستار اختصاص اعتبارات لازم برای بهسازی چشمه های آب معدنی روستا شد که در زمینه جذب گردشگر بسیار موثر خواهد بود.

محرومیت جوانان روستا از امکانات ورزشی

دهیار جوان روستای گرماب نیز از خصوصیات بارز و شجاعت و وفاداری عشایر به نظام مقدس اسلامی سخن گفت و افزود: مشکل اصلی روستا کمبود شدید آب است.

وی ادامه داد: منازل روستا فاقد لوله کشی آب است و در کل روستا با استفاده از یک خط لوله از چشمه متعلق به اهالی تعداد 6 شیر برداشت نصب شده است که مردم به دلیل کاهش شدید آب چشمه با مشکلاتی مواجه هستند و بعضا توسط تانکر آب مورد نیاز حمل می شود.

وی اظهار داشت: جوانان روستا با وجود درخشندگی ها و علاقه مندی خوبی که به امر ورزش دارند از حداقل امکانات مثل یک توپ و تور محرومند.

وی اشتغال جوانان را یکی دیگر از مشکلات عدیده این منطقه عشایری عنوان کرد و از مسئولان خواست که حداقل با اختصاص اعتبار و تسهیلات برای بهسازی 4 چشمه آب گرم زمینه اشتغال ده ها جوان را فراهم کنند.

وی نبود آنتن دهی تلفن همراه را یکی دیگر از مشکلات روستا عنوان و خواستار توجه مسئولان مخابرات در این زمینه شد.

دهیار گرماب در ادامه خواستار تامین اعتبار لازم برای کانال کشی، احداث استخر ذخیره آب و احداث آبشخور دامداران شد و ادامه داد: در حال حاضر بیش از 78 دانش آموز دختر و پسر مقطع راهنمایی در یک مدرسه مشغول تحصیل هستند که لازم است مسئولان آموزش و پرورش شهرستان در زمینه احداث مدرسه راهنمایی و توسعه دبستان 4 کلاسه روستا اقدام کنند.

وی گفت: جاده روستا از مسیر مهدی آباد بسیار کم عرض است و تاکنون حوادث ناگواری اتفاق افتاده که از مسئولان اداره راه و ترابری انتظار است برای تعریض و نصب علایم هشدار دهنده اقدام کنند. وی تصریح کرد: متاسفانه محل توسعه روستا فاقد برق بوده و بیشتر اهالی به طور غیر استاندارد از برق استفاده می کنند که این امر نیز خطرساز است.

وی خواستار افزایش دریافت کانال های تلویزیونی برای سرگرمی جوانان شد و افزود: مردم روستا در حال حاضر یک شبکه را از سمت خواف و یکی را از روستای تیگاب دریافت می کنند. وی همچنین خواستار ایجاد دبیرستان عشایری در روستای گرماب شد.


منبع: خراسان جنوبی - مورخ دوشنبه 1390/05/10 شماره انتشار 17897 نویسنده: حقانی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد