روستای گرماب
روستای گرماب

روستای گرماب

ضرب المثل 2


همه ما بعضی وقت ها برای بیان مطلب یا حالتی خاص از ضرب المثل ها استفاده می کنیم.در این مطلب یکی دیگر از ضرب المثل های رایج در گرماب را بیان نموده و تبیین می کنیم.


ضرب المثل گرمابی:


"احمدک نمیرَه به سیستو،می فرستادَن."


ترجمه ضرب المثل:

احمد(نماد یک شخص) به سیستان(نام منطقه ای) نمیرفت، با اجبار او را به آن جا می فرستادند.


مفهوم ضرب المثل:

اجبار یا اختیار داشتن در انجام بعضی امور،یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی خانوادگی افراد است.عده ای معتقدند که فرد را باید آزاد گذاشت تا با امتحان راههای غلط و درست خود به غلط یا درست بودن پی برده و راه درست خود را انتخاب نماید.در مقابل عده ای این روش را قبول ندارند چرا که به عقیده این افراد اولا امکان امتحان تمامی راهها وجود ندارد و ثانیا ممکن است در جریان امتحان یک راه خسارات و زیانهای بسیاری به بار آید که بعضا غیر قابل جبران نیز باشد،لذا از نظر این گروه،اجباری بودن افراد در بعضی حوزه ها و بعضی برحه ها نه تنها مفید بلکه برای جلوگیری از اتلاف وقت و خطرات احتمالی لازم نیز میباشد.


در حقیقت این ضرب المثل نیز بیانگر دیدگاه دوم می باشد؛یعنی فرد نباید در آزادی مطلق قرار گیرد و مقداری اجبار نیز لازم است.

البته این بدین معنی نیست که فرد مطلقا از خود اختیاری نداشته باشد و تمامی کارهایش اجباری باشد،بلکه قائل به این است که فرد نباید مطلقا آزاد باشد.

به عنوان مثال اگر بچه ای تصمیم بگیرد که ترک تحصیل کند و از این پس به مدرسه نرود آیا باید والدین او بگذارند که او ترک تحصیل کند؟ مسلما والدین او نباید چنین کاری را بکنند و حتی او را مجبور به رفتن به مدرسه بکنند.چه بسا که اگر والدین،تصمیم او مبنی بر ترک تحصیل را بپذیرند مورد تنفر او در آینده قرار گیرند.

نظرات 4 + ارسال نظر
محسن احسانی چهارشنبه 27 فروردین 1393 ساعت 23:24 http://politicalthought.persianblog.ir/

سلام ناظم جان
وبلاگ خوبی دارین.
فقط این وبلاگ ی کم تحلیل میخواد تحلیل! آن هم تحلیل با درون مایه ناظمی!!

موفق باشید

جواد جمعه 15 شهریور 1392 ساعت 21:07 http://www.garmab.ir

مر30

[ بدون نام ] دوشنبه 10 مهر 1391 ساعت 02:45

ابراهیم دوشنبه 10 مهر 1391 ساعت 02:42

سلام احمدک نمر بهسیستو کشون کشونش مبرن ای درسته اقای ابراهیمی با تشکر از وبتون

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد